Éjszakai műszak

2015. Október 20.
<< Vissza a témákhoz

Egy kellemesre tervezet horgászat, ami végül a ködös éjszakákban horgásztatott.

Az idei évben sajnos nem tudtam annyi időt szánni a horgászatra, mint amennyit szerettem volna, ez többek között köszönhető a munkámnak. Azt gondolom, hogy ha egy horgász nem jut el a vízpartra annyiszor, ahányszor egy évben szeretne, az sokkal jobban értékeli azt a kis időt, amit a kedvenc hobbijának tud szentelni. Ilyenkor hajlamosabbak vagyunk olyan tavat választani, ami előre láthatólag aktívabb élményeket ad, mint például egy vadvízi horgászat. Én pontosan így cselekedtem, és egy olyan tavat választottam ahol a halállomány jónak mondható. Ebben is akadhat szerintem nehézség és itt nem csak arról van szó, hogy a horgászatomat beállítsam egy nagy kaliberű dolognak. Egyszerűen, ha egy olyan tóra megyünk horgászni, ahol nagy a halsűrűség, ott sokkal nehezebb kiszelektálni a kapitális darabokat, mint egy olyan tavon, ahol az idővel kell versenyezni, nem a halállománnyal.
A horgászat körülbelül 80 órából állt, ennyi időnk volt, hogy társammal sikerüljön egy két nagyobb halat fogni, és tudatosan erre is készültünk. Természetesen a mentális koncentráció kevés, ennek meg is kell nyilvánulnia. Olyan csalikat választottam a horgászatra, amik már bizonyították fogósságukat, és bár társamnak nem sok beleszólást hagytam ebbe, a horgászat végére szerintem nem is bánta.
A csalik közül kettő gyári mixből készült, egy meg saját receptúra alapján. Az első a Cream BirdFood, ami egy kiváló szénhidrát alapú mix, mindemellett kellő mennyiségű növényi fehérjét is tartalmaz. Nagyon jó texturával rendelkezik a kész bojli, és a vízben is aktívan dolgozik. A második csali a Clone1-es mixből lett elkészítve, ami egy májas jellegű csali, és a harmadik - a saját recept - egy halas fűszeres bojli, amiben a vörös halliszt és a Robin Red elengedhetetlen összetevő. Ezt a csalimat már több írásomban is megemlítettem. A csalik számából adódóan a botok száma is jól következtethető, tehát 3 bottal horgásztam, társam csak kettővel, két bóját használtunk, egy nagyobb terület meghorgászásra. Kizárólagosan bojlival etettünk, és csakis egész szemekkel. A víz adottságainak köszönhetően szükségtelen trükközni, illetve nálam alapból is így kerülnek felkínálásra a csalik, és csak a kapástalan időszakban állok neki variálni. Az etetésre szánt csalikat két folyadékkal készítettük elő, ezek pedig a kedvenc Double Magnet CSL liquid (natúr) és a magas minőségű Beef Liver Liquid Extract voltak. A Cream BirdFood bojlihoz a natúr csl liquidet használtam, a Clone1 bojlikhoz vegyesen a Májas liquidet, és a CSL-t. A Fűszeres bojlikat paníroztuk, natur csl liquiddel, és chili porral, viszont a chili-t elhagytuk, mivel nem volt rá szükség.

Az etetési technikának a jól megszokott szőnyeges etetést alkalmaztam, hogy a táplálkozó halakat eloszlassam az etetésemen, ezzel esélyt adtam a nagyobb, óvatosabb halaknak is.Mire elrendeztünk mindent, beetettünk, már szépen beesteledett, és bőven éjszaka volt, mikor kapásom lett. A hal mérete nem volt kiemelkedő, nem is volt lényeges, ez a hal csak egy jelzés volt számomra, hogy az etetést elkezdték enni a halak, pótolni kell. A pótlás meg is történt, ami körülbelül 80 dkg – 1 kg bojlit jelent fajtánként. Ne legyenek kétségek, ha nagy a halállomány akkor etetni kell! A kapások szépen lassan követték egymást, még szerencse hogy nem a munkából mentem el horgászni, így bírtam az éjszakázást, ami éjjel fél 3-kor engedte, hogy nyugovóra térjek.

Másnap reggel az etetéssel kezdtem, és csak utána a kávéval és a behúzással. Ezen a napon már mindketten számítottunk nagyobb halakra, mivel rendszeres etetést hajtottunk végre, kellő mennyiséggel, de a nappal sem jött nagyobb hal, az átlag 8-10 kilót súroltuk, sokat már nem is fényképeztünk, csak azt, amit valamiért különlegesnek találtunk.
Mivel nem volt eseménytelen a napunk, elvégeztem, az esti etetést hogy ott tartsam a halakat a bójáink körül. Az éjszaka egy erős ködöt hozott magunkkal, és egy erős kapást társamnak. Amikor érezte, hogy komolyabb példány van a horgon, azonnal csónakba szálltunk és rámentünk a hallra. Ez olyan természetes, mint a bojli a hajszálelőkén, nem is értem miért kell kirángatni a halat, ha érezni a halon a harciasságot, és a tömeget. Kezdem azt gondolni, hogy némely horgászok erőfitogtatást csinálnak ebből a sportból, és az alázat, csodálat helyett egy legyőzött ellenfélt látnak a halban.
Sok ilyen kérdés merül fel bennem, de azt is tisztán látom, hogy az ilyen témák boncolgatása inkább antipátiát eredményez, nem empátiát. Ezért elkalandozásom helyett visszakanyarodok a történtekre, tehát rámentünk a halra, és egy bő 20 perces fárasztás után egy csodaszép tokot szákoltunk, viszont az erős ködben a kijutásunk se volt magabiztos az alacsony látótávolság miatt (nem volt, aki jelezzen a stégről), nemhogy halat vontatva. Inkább gyorsan kiakasztottuk a szákban a horgot a hal szájából, és elengedtük. A szakáll nélküli horoggal az ilyen dolgok nagyon egyszerűek, és a sok horog ütötte sebek körül a mi horgunk helyét nem lehetett lokalizálni. Ez volt az a pont, amikor visszagondolva úgy érzem, hogy beérett az etetés. Elkezdtek táplálkozni a nagyobb testű halak, és fokozatosan fogtuk a nagyobb és nagyobb halakat. Viszont a dolgos órák csak sötétedés után jöttek. A botjaim számát le is kellett redukálnom, mert csak fejtörést okozott a három bot, én megmaradtam a májas és a krémes bojli mellett, társam meg a májas és a fűszeres golyóval horgászott. Nem lehetett különbséget tenni a bojlik működése között, lesz, aki erre azt mondja, hogy persze evett a hal, de van, aki azt mondja, hogy mindhárom csali kiváló minőségű volt. Én az utóbbihoz tartozom.
Éjfél fele, egy erős intenzív kapásom volt, és mikor megemeltem a botom egy erős ellenállású halat éreztem, nem is erőltettem, azonnal vízre szálltam. Még szerencse hogy két merítőm van, így biztonságban a vízparton tudtam hagyni a társam. Elindultam a hal felé. Egy igazi élmény volt a ködös éjszakában rámenni a halra és fárasztani. Egy jó 20 perce bent voltam, amikor a csónak oldala kilyukad, és elkezdett folyni a csónakba a víz. Nem volt nagyon intenzív, de azért arra elég volt, hogy a padlózatot elárassza. Ennek köszönhetően mikor egy kicsit megállt a hal, és meríteni próbáltam, elcsúsztam, és hátraestem a csónakba. A fejemet bevertem a csónakmotorba, és a merítőt beejtettem a vízbe… Gyorsan felpattantam és a merítőért nyúltam, nem sok híja volt, hogy elkapjam. Szerencsémre jó erőben vagyok, és egy kézzel ki tudtam emelni a vízből a merítőm, úgy hogy közben a hal dolgoztatta keményen felszerelésem. Felálltam és újra nekiálltam a csónakhoz terelést, és végre sikerült megszákolnom a halat. Ezután komolyan elfáradtam és az adrenalintól remegtem. Kiszedtem a hálórészt a merítőbből, gyorsan kiakasztottam a hal szájából a horgot, és vontattam a parthoz a halat. Csak a bójám állásából tudtam, hogy merre kell mennem, mert köd volt, és mikor szóltam a társamnak hogy világíthatna, akkor realizálódott bennem, hogy ő is fáraszt a botommal. Kifele menet a szomszédokhoz szóltam, hogy segítsenek, mert egyedül nem tudtam biztonságosan kiemelni a halat, mivel a bölcső azon az oldalon volt ahol a társam fárasztott. Közben sikerült Jocinak is megszákolni a halat. Az időzítés nagyon jó volt, mert így a szomszéd a vízben tudta tartani a halat a szákkal, amíg a Joci a társam segített kiemelni a halat a bölcsőbe és befotózta a halat.

Visszaengedtük és ezután lefotóztuk a másik szép példányt is. Ez körülbelül 8 perc leforgása alatt történt. Azt gondolom, hogy egy ilyesfajta stresszes környezetben is biztonságosan tudjunk bánni a hallal, és persze gyorsan, az kellő gyakorlatiasságot, és előkészületet igényel. Ez volt a túra legnagyobb hala és a legnagyobb élmény is. Egy bő egy óra kellett ahhoz, hogy lecseréljem a ruhám, cipőm, megnyugodjak, és újra tudjak húzni. A horgászat nem állt meg, voltak még szép fogásaink, de űberelni nem tudtam az éjszakai halam. Összességében nagyon jó horgászatot éltem át, szép halakat fogtam és keményen megdolgoztam a legszebb halért.

Sok sikert, és kíméletes horgászatot kívánok mindenkinek.

Hírlevél

Ingyenes horgász tippek és trükkökért iratkozz fel most, hogy mindig naprakész legyél...