Szezonkezdet a nagyhalak birodalmában

2015. Május 07.
<< Vissza a témákhoz

Szabolcs csapattagunk szezonkezdeti írását olvashatjátok, némi tanácsadással megfűszerezve.

Szóval ismét Harsányban kezdtük a szezon, de nem azért amiért sokan járnak oda, a nagy halak miatt, hanem mert Mi borsodi srácok vagyunk, nekünk ez van a legközelebb. Sokat járunk ide és valamennyire azt mondhatom, ismerjük is a vizet Balázzsal. Ez szerencsére jó alap ahhoz, hogy egy ilyen nehezebbnek ígérkező túrára megfelelően fel tudjunk készülni. És ez nem is kezdődik máshol, mint a bojli kiválasztásánál. Olyan golyót kell választani ilyenkor tavasszal, ami általánosan hideg vízen is műküdő, de illik a meghorgászott víz jellegéhez is. A Big Carp Baits kínálatában találunk ilyen golyókat, amik megfelelnek a célnak, sőt kifejezetten eredményesek lehettünk volna velük, de most egy más utat választottunk. Három ízű BigCarp alapmixből gyúrtunk golyókat. A már jól bevált Frankfurtis ízű mixből, az általánosan eredményesnek mondott Májas mixből és az újdonságból, a Superfishből. Ezekhez a hozzá való Amino Total Complexet raktuk hozzá, azzal a kivétellel, hogy a Halas mixből egy édes halas, áfonyás-halas mixet készítettünk. Tojásos bojlira szavaztunk, mert ugyan hideg a víz, de a frissesség és a minőségű mix miatt elmondható hogy ez a bojli jól fog bontani és dolgazni hideg vízben is, ugyanakkor tartós is. Ez csakis azért fontos mert ilyenkor tavasszal a hatalmas keszeg és kárász állomány nagyon aktív, felzabálnak mindent, még aztis ami be sem fér a szájukba.
Másik probléma (vagy tényező) hogy az etetési limit ilyenkor még nagyon alacsony, és ezt a relatív kevésnek mondható bojlit nagyon be kellett osztani, illetve úgy beállítani az oldódását, hogy ne legyen kő kemény, de a hal egye meg és ne a víz oldja szét. Ezek alapján leis gyúrtuk a bojlit, és a többi szokásos szezonkezdő előkészület után izgatottan vártuk az indulást. Nagy reményekkel ültünk autóba Március 26.-án. Tavaly ugyan ebben az időpontban nagyon sok szép halat sikerült fognunk ugyan ezen a Stéges álláson, de tudtuk, hogy most sokkal nehezebb lesz a keményebb tél, hidegebb idő miatt.
Ugyan megérkezésünkkor nagyon jó idő fogadott minket, szép napsütéses időben kezdtük meg a horgászatot. A lassú kipakolás, elhelyezkedés után kezdődhetett a helykeresés, bólyák letétele. Sokan szinte semmit nem néznek ilyenkor, csak a távolságot. Vagy még azt sem… Pedig kulcsfontosságú. Egy jól kiválasztott hely alapozza meg a sikeres, vagy éppen nem sikeres túrát. Én azt mondom érdemes rászánni azt, kis időt hogy megkeressük az adott vizen megfelelőnek tűnő helyet. Ez lehet, hogy épp az iszap széle, a kagylópad, a sóderos lesz. Nálunk itt egyértelműen a keményebb, kopogósra fürdött részek az ideálisak. Oka ennek az, hogy az iszapban nincs szúnyoglárva, se túl sok kagyló, nem találnak és nemis keresnek benne a halak jellemzően tálpálékot, így csalinkat sem szivesen túrják ki belőle. Tehát egyértelműen elmondható hogy sok bosszúságtól megkíméljük magunkat, ha már az első nap jó, vagy jónak tűnő helyre rakjuk le a bólyánkat. Így tettünk miis, hosszas tapogatás után elhelyeztem a jelőlőket a jónak tűnő helyekre, és a grammra kiszámolt leporciózott bojlival megszórtam a helyet.

Etetési stratégiánk teljesen átlagosnak mondható. Kétharmad rész bojlit csónakból juttatunk be az etetésre reggel és este, napközben és éjszaka pedig a dobócsővel pótoltuk azt. Ez a pótlás jöhetett időközönként is csendességben, vagy halak után a megevett golyót pótoltuk. Fontos hogy akkoris etessünk rá a helyre, ha esetleg hosszabb idő után sem volt kapásunk. Lehet, hogy már rég nincs szinte semmi az etetésünkön, mégsem volt kapásunk. És onnantól kedve nem fog visszatérni az a hal, amelyik nem talál táplálékot a helyünkön.

Ezt figyelembe véve etettünk és frissítettünk csalijainkat. A túra elég lassan indult, az első nap szinte semmi nem történt egy 4kilós kis potykán kívül. Az idő ideális volt, a bojliban is bíztunk és a hely is nagyon jónak számítótt. Ilyenkor fontosnak tartom, hogy ne kezdjen el variálni, bizalmatlankodni az ember. Ha jól felkészültünk, a bojli a legutolsó dolog, amiben a hiba lehet. Nem változott meg a halak ízlése, egyszerűen csak nem esznek a halak, vagy nem ott ahol mi keressük őket. Ilyenkor vagy várunk, vagy új helyre költözünk. Mi az elsőt tettük. És nemis hiába, a változó idő meghozta a halak kapókedvét a második napon. Rövid idő alatt elromlott az idő, vihar jött, szél illetve hideg levegő. Ez kellően megmozgatta és lenyomta a halakat és elkezdtek enni. Gyors ütemben fogtunk is 8 db halat a délután és éjszaka folyamán, ezek közül a legnagyobb elérte a 17.80kg-ot. Ugyan kapitálisak nem voltak, de nagyon szép halakat fogtunk, mint mindig a harsányi tavon.

A túra harmadik napján kellemetlen hideg fogadott minket reggel, a házból kilépve. Sajnos a halak jó étvágya sem volt már meg, ezért próbáltunk újítani. A halakat előző nap mind a Frankfurtis golyóval fogtuk, ennek is a dippbe áztatott verziójával. Kevés etetés, agresszívnak tűnő csali, ez vált be. Viszont a csökkenő kapások miatt valami újat akartunk hozzáadni a horgászatunkhoz. Ez pedig a Fluoro Essence termékek használata volt. Ezzel kis mennyiségű etetésből is jó nagy felhős, festékes, aromás etetést tudunk csinálni.

Ezzel a maximalizált, attraktív mixel szórtuk meg a bólyánkat aminek kissebb eredménye lett is, a tón uralkodó kapástalanság közben mi ígyis tudtunk fogni még pár darab szép halat. Talán ez dönti el, hogy gyenge időszakban fogunk pár halat, vagy nullázunk. A bojli minősége, a kiegészítők használata, a kitartás. Ez az, ami miatt a Bigcarp csalikat használjuk, ez mind megvan bennük. Próbáld ki Teis ha tényleg valami mást szeretnél, valamit, ami kitűnik a többi közül, valamit amivel akkoris van 3-4 kapásod, amíg más csak alszik.

Végül zárásként nem írom le az eredményt, a számok nem számítanak. Egy hobbipecán nem a kilókat meg a számokat keressük Balázzsal, hanem azt hogy megfogjuk azokat a szép halakat, amik miatt ezt az egészet csináljuk! Sok sikert kívánok mindenkinek! Görbüljön!

Írta és fényképezte : Máté Szabolcs

Hírlevél

Ingyenes horgász tippek és trükkökért iratkozz fel most, hogy mindig naprakész legyél...